Polka w Podróży

View Original

Jak się przemieszczać po Sri Lance, czyli transport pod lupą

Transport publiczny na Sri Lance obejmuje różnorodne środki transportu, takie jak autobusy, pociągi, trójkołowce tuk-tuk. W ostatnich latach rząd Sri Lanki podjął wiele inicjatyw mających na celu poprawę dostępności i jakości transportu publicznego w kraju. Istnieją również prywatne przedsiębiorstwa, które oferują usługi transportu publicznego, wprowadzając innowacje i dostosowując się do zmieniających się potrzeb mieszkańców i w potrzeby turystów.

Budowa stale rozwijającej się sieci dróg ekspresowych na wyspie zapewniła Sri Lance największą modernizację infrastruktury od czasów kolonialnych i niezmiernie przyspieszyła dostęp do niektórych części kraju. Podobnie, niedawne ulepszenia kolei oznaczają, że główne ekspresy międzymiastowe są teraz zarówno szybkie, jak i wygodne. Jednak z dala od dróg ekspresowych i głównych linii kolejowych poruszanie się po wielu częściach wyspy może być frustrująco czasochłonnym procesem.

Z tego posta dowiesz się jaka opcja przemieszczania się będzie najlepsza dla Ciebie.

To jedziemy!

Standardowym (i często najszybszym) środkiem transportu są autobusy, które docierają nawet w najodleglejsze zakątki wyspy. Pociągi oferują bardziej zrelaksowany sposób poruszania się i zabiorą Cię do wielu części kraju, ale trzeba się uzbroić w cierpliwość. Jeśli nie chcesz znosić kaprysów transportu publicznego, wynajęcie samochodu i kierowcy może okazać się niedrogim, najszybszym i niezwykle wygodnym sposobem na zwiedzanie wyspy we względnym komforcie. Jeśli naprawdę masz mało czasu, loty krajowe obsługiwane przez Cinnamon Air i Helitours oferują szybkie połączenia między Kolombo a innymi częściami wyspy.

Jak znaleźć dostępne połączenia? Ja korzystam z dróch stron - Rome2Rio i 12go.com, na której możesz również zarezerwować lokalny transport.

Czas podróży po Sri Lance - samolot vs samochód

See this content in the original post

Autobusy to podstawowy środek transportu na Sri Lance. Przejeżdżają one z piskiem na głównych autostradach wyspy co kilka sekund, a każde nawet najbardziej odległe miasto będzie obsługiwane przez dość regularne połączenia. To tyle jeśli chodzi o dobre wiadomości. 

Zła wiadomość jest taka, że ​​podróże autobusowe na Sri Lance są prawie zawsze niewygodne i często stresujące, biorąc pod uwagę styl jazdy niektórych kierowców. Przeciętna podróż autobusem na Sri Lance polega na zatrzymywaniu się i ruszaniu, z przyprawiający o skurcz żołądka skokami prędkości na przemian z okresami ślimaczej powolności. 

Wszystko to rozgrywa się przy akompaniamencie trąbiących klaksonów, ryczącej syngaleskiej muzyki pop i okropnych odgłosów mechanicznego protestu, gdy cierpiący autobus wspina pod kolejną górę. Nieuchronne wciśnięcie hamulców, które następuje po tym, sprawia, że ​​wszyscy lecą do przodu na swoich siedzeniach. A jeśli nie masz miejsca, tym gorzej. Prawdopodobnie będziesz służyła jako zaimprowizowany podłokietnik dla jednego z niezliczonych nieszczęśników stojących w zatłoczonym przejściu.

Autobusy występują w różnych formach. Podstawowe rozróżnienie dotyczy autobusów rządowych lub SLTB (Sri Lanka Transport Board) i usług prywatnych.

Prywatne autobusy

Prywatne autobusy występują w różnych formach. W swojej najbardziej podstawowej postaci są zasadniczo takie same jak autobusy SLTB, składające się z dużych, artretycznych starych wiader rdzy, które zatrzymują się wszędzie; jedyna różnica polega na tym, że prywatne autobusy są zwykle pomalowane na biało i ozdobione naklejkami firmy, która je obsługuje. Niektóre prywatne firmy oferują nieco szybsze usługi, zwane różnie  - „półekspresowymi”, „ekspresowymi” lub „międzymiastowymi”, które (przynajmniej w teorii) mają mniejszą liczbę przystanków, więc (równie teoretycznie), powinny być szybsze. 

Na górnym końcu skali prywatne minibusy, często określane jako usługi „ekspresowe” i/lub „luksusowe” (choć opis należy traktować z dużym przymrużeniem oka), oferują najszybszy sposób poruszania się. Są to mniejsze pojazdy z klimatyzacją i przyciemnianymi, zasłoniętymi szybami, choć maleńkie siedzenia i brak miejsca na bagaż (twój bagaż często ląduje na kolanach lub między nogami) mogą sprawić, że będą bardziej niewygodne niż usługi SLTB, zwłaszcza jeśli jesteś wysoka. (Jeśli pojazd nie jest wypełniony po brzegi, możesz spróbować zapłacić za dodatkowe miejsce, na którym możesz umieścić swój bagaż – konduktor i tak może nalegać, abyś tak zrobiła.) 

Teoretycznie ekspresowe mini busy zatrzymują się tylko w ograniczonym zakresie na głównych dworcach autobusowych na trasie , chociaż w praktyce to od kierowcy i/lub konduktora zależy, gdzie się zatrzymają i na jak długo oraz ile osób zechcą wepchnąć.

Taryfy, rozkłady jazdy i przystanki

Ceny biletów autobusowych, zarówno w usługach prywatnych, jak i SLTB, są wyjątkowo niskie. Pamiętaj, że w tym drugim przypadku być może będziesz musiała zapłacić pełną opłatę za całą trasę obsługiwaną przez autobus, niezależnie od tego, gdzie wysiadasz. Jeśli chcesz wysiąść przed końcem podróży, poinformuj kierowcę/konduktora przy wejściu na pokład.

Usługi na dłuższych i/lub rzadziej obsługiwanych trasach kursują według stałych rozkładów jazdy. Usługi na krótszych lub szczególnie popularnych trasach zwykle odjeżdżają, gdy tylko pojazd jest pełny. Ogólnie rzecz biorąc, odjazdy na trasach długodystansowych są częstsze rano i kończą się po południu. Rezerwacje miejsc są prawie niespotykane, z wyjątkiem usług Colombo-Jaffna.

Innym problemem związanym z autobusami na Sri Lance jest trudność w znalezieniu dobrego autobusu mimo, iż większość autobusów wyświetla miejsce docelowe zarówno w języku syngaleskim, jak i angielskim. Na wszystkich dworcach autobusowych znajduje się co najmniej jedno stanowisko informacyjne (choć często nie są one oznakowane), w którym personel powinien ci wskazać skąd odjeżdża Twój autobus. Jeśli przyjeżdżasz do większego terminalu tuk tukiem, warto poprosić kierowcę o pomoc w zlokalizowaniu odpowiedniego autobusu.

Usługi ekspresowe zwykle zatrzymują się tylko na terminalach autobusowych lub innych uznanych przystankach. Inne rodzaje usług zazwyczaj zatrzymują się tam, gdzie jest pasażer do odebrania – po prostu stań na poboczu i wyciągnij rękę. Jeśli sygnalizujesz autobus na poboczu drogi, jednym z ostatnich zagrożeń jest wsiadanie. Kierowcy często nie zatrzymują się całkowicie, zamiast tego zwalniają na tyle, aby umożliwić Ci wskoczenie na pokład. Zachowaj rozsądek, zwłaszcza jeśli jesteś obciążony ciężkim bagażem, i przygotuj się na szybkie poruszanie się, gdy autobus się zatrzyma – lub zaryzykuj, że po prostu odjedzie bez Ciebie.

Przykładowe ceny: 

  • Wilpattu to Colombo: 880 rupii (ok. 10 zł) 

  • Tangalle to Ella: 320 rupii (ok. 5 zł) 

  • Kandy to Digana: 40 rupii (ok. 60gr) 

Zamiast płacić z góry lub płacić kierowcy autobusu podczas wchodzenia na pokład, autobusy na Sri Lance mają osobnego „konduktora”. Wsiądź do autobusu jadącego do miejsca docelowego, a kiedy będzie gotowy, konduktor autobusowy przyjdzie odebrać od Ciebie opłatę.

Aby zapłacić, konduktor będzie miał małą maszynę, która wydrukuje bilet z ceną. Możesz zapłacić tylko gotówką i otrzymasz odpowiednio wyliczoną resztę.

Jeśli chcesz zarezerwować bilet wcześniej, to możesz to zrobic na przykład na tej stronie.

See this content in the original post

Sieć kolejowa Sri Lanki, pierwotnie zbudowana przez Brytyjczyków w XIX wieku, przeszła ogromne zmiany w ciągu ostatniej dekady, co oznacza, że ​​poruszanie się po Sri Lance pociągiem nie odbywa się już w żółwim tempie. Ten czarująco przestarzały, relikt minionej epoki, został przekształcony w wygodny, a na niektórych trasach zaskakująco szybki sposób poruszania się. Linie do Jaffna i Mannar, zamknięte od dziesięcioleci, zostały ponownie otwarte, podczas gdy ulepszenia torów na całej wyspie i dodanie nowoczesnego taboru (w tym nowych, klimatyzowanych wagonów na liniach międzymiastowych) przeniosły cały system w XX wiek. Jednak wiele starych rdzawo czerwonych kolonialnych wagonów pozostaje w użyciu, a pociągi na wspaniałej linii górskiej są tak powolne jak zawsze.

Godziny i rozkłady jazdy

Czasy przejazdów na niektórych trasach różnią się znacznie między usługami ekspresowymi (z kilkoma przystankami), standardowymi usługami międzymiastowymi, które mają więcej przystanków, oraz usługami wolnymi (takimi jak nocne pociągi pocztowe), które zatrzymują się na praktycznie każdej stacji na trasie.

Aktualne rozkłady jazdy pociągów można sprawdzić na stronie 12go.com lub poniżej!

See this content in the original post

Sieć pociągów

Sieć obejmuje trzy główne linie: linię brzegową, która biegnie wzdłuż zachodniego wybrzeża od Puttalam na północy, kierując się na południe przez Negombo, Kolombo, Kalutara, Bentota, Beruwala, Aluthgama, Ambalangoda, Hikkaduwa i Galle do Weligama i Matara (z rozszerzenie aż do Kataragama jest teraz w dużej mierze ukończone). Linia górska biegnie od Kolombo do Kandy, a następnie do Hatton (dla Szczytu Adama), Nanu Oya (dla Nuwara Eliya), Haputale, Bandarawela, Ella i Badulla. Linia północna biegnie od Kolombo przez Kurunegala do Anuradhapury i Vavuniya z zakończeniem w Jaffna. Z tej linii biegną trzy dodatkowe gałęzie: pierwsza do Polonnaruwa i Batticaloa, druga do Trincomalee, a trzecia do Madhu Road, Mannar i Talaimannar.

Różne klasy podróży pociągiem

Pociągi składają się z trzech klas. Na większość tras, są jednak wyłącznie wagony drugiej i trzeciej klasy. W rzeczywistości nie ma dużej różnicy między nimi: siedzenia drugiej klasy mają nieco więcej wyściółki, a w wagonach są wiatraki. W niektórych pociągach można zarezerwować miejsca zarówno w drugiej, jak i trzeciej klasie. Główną główną zaletą drugiej klasy jest to, że będąc nieco droższą, jest ona nieco mniej wypełniona.

Pierwsza klasa obejmuje różne rodzaje miejsc siedzących dostępnych tylko w wybranych pociągach i zawsze należy je rezerwować z wyprzedzeniem. Miejsca pierwszej klasy znajdziesz w wagonach z klimatyzacją w pociągach międzymiastowych, a także na liniach górskich i północnych (chociaż nie możesz otworzyć okien i jesteś raczej odcięty od świata zewnętrznego). Pierwsza klasa obejmuje również wagon obserwacyjny w pociągach górskich i (raczej paskudne) koje sypialne w usługach nocnych.

Niewielkie rozmiary wyspy oznaczają, że jest stosunkowo mało pociągów nocnych. Obejmują one koje sypialne pierwszej klasy oraz „sleeperettes” drugiej i trzeciej klasy (właściwie tylko rozkładane siedzenia) oraz zwykłe siedzenia.

Wagony obserwacyjne i turystyczne

Niektóre pociągi międzymiastowe na trasie górskiej z Kolombo do Kandy i Badulla obsługują specjalny przedział, tzw. stylowe siedzenia. Wszystkie miejsca można zarezerwować i szybko się wyprzedają, zwłaszcza na popularnym kursie z Kolombo do Kandy. Opłata między Kolombo a Kandy wynosi obecnie 800 rupii (10 zł)  w jedną stronę.

Rajadhani Express obsługuje również specjalne wagony turystyczne, które są dołączone do kilku głównych pociągów ekspresowych w górach i na południowym wybrzeżu. Chociaż wygodne, wagony mają małe okna i ograniczone widoki.

Taryfy i rezerwacja

Mimo ostatnich podwyżek cen, taryfy są nadal bardzo tanie. Możesz przebyć całą drogę z Kolombo do Jaffny w trzeciej klasie, na przykład, za około 335 rupii (4,5 zł) , podczas gdy nawet miejsce w pierwszej klasie na tej samej trasie kosztuje tylko 1100 rupii (ok.15 zł).

Pociągi mają teraz miejsca we wszystkich trzech klasach, które można rezerwować z wyprzedzeniem. Rezerwacji można dokonać osobiście na głównych stacjach do trzydziestu dni przed podróżą. Możesz również dokonać rezerwacji telefonicznej, jeśli posiadasz konto Mobitel/Etisalat. Koleje Sri Lanki nie oferują usługi rezerwacji online, ale można zarezerwować bilety online za pośrednictwem wielu prywatnych operatorów.

Zła wiadomość jest taka, że ​​w przypadku wielu usług zarezerwowane miejsca (zwłaszcza w pierwszej klasie, jeśli są dostępne) zwykle wyprzedają się, gdy tylko trafią do sprzedaży, a nawet niższe klasy mogą być zarezerwowane na stałe. Zdecydowanie opłaca się więc rezerwować z ponad miesięcznym wyprzedzeniem, korzystając z usługi online przez pośredników. Dobrą wiadomością (w pewnym sensie) jest to, że praktycznie wszystkie pociągi mają przynajmniej kilka niezarezerwowanych wagonów drugiej i trzeciej klasy. Bilety na nie są sprzedawane tylko w dniu wyjazdu, czasami dopiero na godzinę przed odjazdem i nie ma limitu liczby sprzedawanych biletów. Oznacza to, że masz gwarancję otrzymania biletu. Jeśli powiedziano Ci, że pociąg „wyprzedał się”, oznacza to po prostu, że wszystkie zarezerwowane miejsca zniknęły. Oznacza to oczywiście również, że wagony mogą czasami być solidnie zapakowane.

See this content in the original post

Krajowe usługi lotnicze stanowią superszybką alternatywę dla długich podróży drogowych lub kolejowych i są niezapomniane same w sobie, z często pięknymi widokami na wyspę z góry. Głównym operatorem jest Cinnamon Air, który ma regularne loty z międzynarodowego lotniska Katunayake iz Water's Edge (po południowej stronie Kolombo) do Koggala, Dickwella, Weerawila (niedaleko Tissamaharamy), Kandy, Castlereagh (niedaleko Adam's Peak), Sigiriya , Batticaloa i Trincomalee. Ceny biletów nie są szczególnie tanie, ale loty są cudownie malownicze. Ponadto na wielu trasach startujesz i/lub lądujesz na wodzie, co dodaje dodatkowej szczypty zabawy.

Chociaż drogi są na ogół w dość dobrym stanie, niezliczone zagrożenia, jakie stwarzają – tłumy pieszych, chaotycznych rowerzystów, szalonych kierowców autobusów i psy-samobójcy, by wymienić tylko kilka – oraz bardzo charakterystyczny zestaw przepisów drogowych, których przestrzegają lankijscy kierowcy, sprawiają, że prowadzenie samochodu może być bardzo stresujące. 

Poruszanie się po Sri Lance samochodem

Samodzielna jazda

Jeśli jesteś zdeterminowana, aby prowadzić samochód samodzielnie, musisz mieć ze sobą międzynarodowe prawo jazdy. Będziesz także potrzebować dodatkowego zezwolenia na prowadzenie pojazdu na Sri Lance, które możesz uzyskać w Automobile Association of Ceylon w Kolombo (biuro czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00). Zezwolenia są ważne do dwunastu miesięcy i wydawane są na miejscu.

Warto też zaopatrzyć się w dobrą mapę lub atlas (np. Atlas Drogowy Ardżuny) – lub odpowiednik w smartfonie lub tablecie. Jeśli chodzi o przepisy drogowe, warto pamiętać, że na Sri Lance kto większy temu się ustępuje: kierowcy większych pojazdów (zwłaszcza autobusów) będą oczekiwać, że zjedziesz im z drogi, jeśli jadą szybciej niż ty. Ponadto wielu kierowców wyprzedza swobodnie na ostrych zakrętach lub w innych niebezpiecznych miejscach. Spodziewaj się dość regularnych konfrontacji z innymi pojazdami jadącymi z dużą prędkością po niewłaściwej stronie drogi.

Samochód i kierowca

Biorąc pod uwagę trudności związane z poruszaniem się transportem publicznym, duża część odwiedzających decyduje się na zwiedzanie Sri Lanki, wynajmując samochód i kierowcę, co zapewnia nieograniczoną elastyczność i może być tańsze, niż można by się spodziewać. 

Niektórzy kierowcy zabiorą Cię z punktu A do punktu B, ale nic więcej; inni są wykwalifikowanymi „przewodnikami-szoferami”, przeszkolonymi przez rząd i posiadającymi licencję rady turystycznej, którzy będą nie tylko twoim kierowcą, ale sprawdzą się świetnie jako przewodnicy we wszystkich głównych atrakcjach turystycznych i odpowiedzieć na wszelkie pytania dotyczące kraju.

Główny problem z kierowcami polega na tym, że wielu z nich pracuje na zlecenie, które otrzymują od niektórych, ale nie wszystkich, hoteli, a także rozmaitych restauracji, sklepów, ogrodów przypraw, jubilerów i tak dalej. Oznacza to, że opinie Twoje i Twojego kierowcy mogą nie zawsze być zbieżne co do tego, gdzie chcesz się zatrzymać i co chcesz robić – niektórzy kierowcy zawsze będą chcieli jechać tam, gdzie uzyskają najlepsze łapówki, by Cię tam przywieźć. Jeśli stwierdzisz, że spędzasz więcej czasu na stresowaniu się z kierowcą niż na cieszeniu się wakacjami, znajdź innego – jest wielu porządnych kierowców.

Aby mieć pewność, że trafisz na dobrego kierowcę, warto skorzystać z usług renomowanej firmy (takiej jak DSL Tours lub Sri Lanka Driver Tours), która zatrudnia wyłącznie akredytowanych przez Sri Lanka Tourist Board przewodników-szoferów. Upewnij się, że twój kierowca mówi przynajmniej trochę po angielsku i od samego początku podkreślaj, dokąd chcesz jechać, a gdzie nie. Niektórzy kierowcy narzucają swoim klientom dobrą naturę do tego stopnia, że ​​jedzą z nimi posiłki i nalegają na pełnienie roli przewodników i tłumaczy podczas całej wycieczki. Jeśli tego właśnie chcesz, w porządku; jeśli nie, nie bój się jasno powiedzieć, że spodziewasz się, że zostaniesz sam, gdy nie będziesz w samochodzie.

Ceny

Ceny zależą bardziej od jakości niż wielkości transportu – elegancki klimatyzowany samochód będzie kosztował więcej niż nieklimatyzowany minivan. Stawki zaczynają się od około 40 USD dziennie za najmniejsze samochody, plus opłaty za kierowcę i diety. Większość luksusowych hoteli zapewnia wyżywienie i zakwaterowanie dla kierowców za darmo lub za niewielką dopłatą. Jeśli przebywasz w miejscach budżetowych lub średniej klasy, będziesz musiał zapłacić za pokój kierowcy i jedzenie. Jak zawsze, najlepiej ustalić dzienną dietę na ten cel na początku podróży, aby uniknąć późniejszych nieporozumień i kłótni. Twój kierowca prawdopodobnie będzie również oczekiwał napiwku w wysokości 5–10 USD dziennie, w zależności od tego, jak bardzo jest wyszkolony.

Autostrady

Dziewiętnastowieczna infrastruktura drogowa Sri Lanki została zmodernizowana pod koniec 2011 roku wraz z otwarciem pierwszej właściwej autostrady w kraju, południowej drogi ekspresowej E01 z Kolombo do Galle (później przedłużonej z Galle do Matary w 2014 roku, a następnie przedłużonej do Hambantota obecnie w toku). W 2013 roku otwarto drugą w kraju autostradę, E03 Colombo – Katunayake Expressway, łączącą stolicę z międzynarodowym portem lotniczym. Trzecia droga ekspresowa, E02 Outer Circular Expressway (służąca jako obwodnica Kolombo i łącząca bezpośrednio z E01 - ale nie z E03), pojawiła się w 2014 r. I również jest obecnie rozbudowywana. Centralna droga ekspresowa E04 z Kolombo do Kandy otwarta w 2020 r., a w planach jest również droga ekspresowa E06 Ruwanpura, łącząca Kolombo z Ratnapura i Pelmadulla.

See this content in the original post

Linie zmotoryzowanych riksz, które kursują po ulicach każdego miasta, miasteczka i wioski, są jednym z najbardziej charakterystycznych zabytków Sri Lanki. Znane pod różnymi nazwami – tuktuki, trójkołowce, czy po prostu „taksówki” – są podstawowym środkiem pokonywania krótkich dystansów na Sri Lance, głównie krótkich przesiadek w obrębie miast, choć mogą się też przydać na wycieczki i może nawet, w razie potrzeby, przydać się podczas długich podróży, jeśli utkniesz lub nie możesz czekać na autobus. Same pojazdy to głównie indyjskie riksze Bajaj, często dekorowane przez ich kierowców fantazyjnymi fluorescencyjnymi naklejkami, statuetkami, plastikowymi kwiatami lub innymi przedmiotami dekoracyjnymi lub talizmanami.

Na Sri Lance nie da się przejść daleko, nie będąc zaczepionym przez właściciela jednego z tych pojazdów. Jeśli potrzebujesz przejażdżki, riksze są niezwykle wygodne. 

Z wyjątkiem Kolombo, riksze na Sri Lance nie mają licznika; opłata będzie taka, jaką wynegocjujesz z kierowcą. Nigdy nie wyruszaj w drogę bez wcześniejszego uzgodnienia ceny. Większość kierowców tuktuk na Sri Lance jest dość uczciwa i możesz otrzymać przyzwoitą cenę bez konieczności targowania się; niewielka mniejszość to jednak kompletni oszuści, którzy wezmą cię za wszystko, co mogą dostać. 

Podstawowa opłata w wysokości 40–50 rupii (0,70 gr) za kilometr (czyli tyle, ile obecnie pobierają taksówki z licznikiem w Kolombo) służy jako użyteczna ogólna zasada, chociaż jeśli nie chcesz się mocno targować, prawdopodobnie zapłacisz więcej, zwłaszcza w dużych miastach i obszarach o dużym natężeniu ruchu turystycznego. 

Pamiętaj też, że im dłuższa podróż, tym niższa powinna być stawka za kilometr.

Wreszcie, uważaj na rikszarzy, którzy twierdzą, że nie mają reszty – może to mieć zastosowanie nawet wtedy, gdy próbujesz zapłacić, powiedzmy, za bilet 70 rupii za pomocą banknotu 100 rupii. Dlatego sprawdź, czy kierowca będzie miał wydać resztę już przed wyruszeniem w drogę.

Sri Lanka to wspaniały kraj, który każdemu polecam odwiedzić. Mam nadzieję, że dzięki temu przewodnikowi nieco ułatwiłam Ci planowanie podróży. Jeśli szukasz niedrogiego sposobu na poruszanie się po Sri Lance, zdecydowanie zalecam publiczny transport.

Podróżowanie po Sri Lance jest zaskakująco łatwe, gdy przyzwyczaisz się do ruchliwych autobusów i pociągów. A jeśli Cię to nie interesuje, jest mnóstwo prywatnych kierowców z klimatyzowanymi samochodami do wynajęcia na wakacje! Prywatni kierowcy są bardzo popularni wśród turystów szukających większego komfortu, zwłaszcza tych z rodzinami i tych, którzy chcą skrócić czas na drodze.


Wybierasz się na Sri Lankę?

Mam na Ciebie bezpłatny plan 12-to dniowej wycieczki po tym fantastycznym kraju. Odwiedzisz najpopularniejsze miejsca, przejedziesz pociągiem malowniczą trasą Kandy - Ella, pojedziesz na safari i odpoczniesz na najpiękniejszej plaży w kraju.


I ostatnia rzecz - nie ruszaj się na żadne wakacje bez dobrego ubezpieczenia podróżnego. Takie ubezpieczenie chroni Cię w razie wypadków, chorób, kradzieży i odwołaną podróży. To kompleksowa ochrona na wypadek, gdyby coś poszło nie tak. Nigdy nie wyruszam w podróż bez niego, a takie ubezpieczenie na 2-3 tygodnie jest bardzo małym kosztem w porównaniu na przykład z kosztem biletów lotniczych! Ja koszystam z Warty, ale klikając w poniższy link znajdziesz wiele różnych opcji. 

See this content in the original post

Odwiedź mnie na social media!

See this social icon list in the original post

Mogą Cię również zainteresować:

See this gallery in the original post

Nie przegap nowych postów!

Zapisz się na mój newsletter, a raz na 2 tygodnie dostaniesz nową dawkę inspiracji i porad podróżniczych!

Twoje dane będą wykorzystane TYLKO do wysłania tego newslettera!

See this form in the original post

Niektóre linki zawarte w tym blogu są linkami partnerskimi. Jeśli kupisz któryś z powyższych produktów, używając moich linków, dostanę małą prowizję. Nie zmieni to w żaden sposób ceny dla Ciebie! Dziękuję za wspieranie mojej strony!